Határtalanul 2018 – A magyarság útjain

A Domoszlói III. András Általános Iskola 7. osztályos diákjai két tanár kíséretében az EMET Határtalanul pályázat keretében 2018. április 12-15. között Romániába (Partium) látogattak.

“Reggel korán keltünk és nagy izgalommal indultunk útra a tanulmányi kirándulásra. Legelső állomásunk Nagykároly volt, ahol megnéztük a Károlyi-kastélyt, amelynek 7 tornya van és a kastély kertjében megcsodáltuk a platán fákat is. Majd elmentünk megnézni az Arany Szarvas fogadót, ahol Petőfi Sándor és Szendrey Júlia megismerkedtek.

Innen az utunk Nagybányára vezetett. Ott megnéztük a belvárost, Lendvay Márton szülőházát, majd az Arany Sas fogadót, ahol Petőfi Sándor és felesége megszálltak a nászútjuk első napján, mert a szekerüknek kitörött a kereke. Megnéztük a Szent István templomtorony romjait is.

Utána a szállásunk, Koltó felé vettük az irányt, ahol egy szép apartmanban szálltunk meg, lepakoltunk majd mentünk vacsorázni. Ezután következett a táncház, ahol moldvai csángó táncokat tanultunk és nagyon jól éreztük magunkat.

Másnap reggel Koltóról indultunk, ahol reggel meglátogattuk a Petőfi Sándor Gimnáziumot. Itt átadtuk nekik a hozott ajándékokat és egy rögtönzött focimeccset játszottunk. Ezután egy rendkívüli irodalom órára bementünk a kultúrházba, ahol Petőfi Sándor és Teleky Sándor megismerkedéséről, barátságukról és munkásságukról volt szó. Onnan a Teleki kastély kertjébe sétáltunk, ahol elhelyeztük az emlékezés szalagját Petőfi Sándor és Szendrey Júlia szobránál, illetve megnéztük annak a somfának a helyét, amely alatt helyezkedik el az az asztal, ahol többek között a legszebb szerelmes versét, a Szeptember végén-t is megírta.

Innen az utunk Erdődre vezetett, ahol megcsodáltuk azt a kastélyt, ahol Petőfi és Szendrey Júlia házasságot kötöttek.

Érmindszenten megkoszorúztuk Ady Endre szobrát és megnéztük a szülőházát.

Majd Nagyváradra vezetett az utunk, ahol a szállásunk elfoglalása után még megejtettünk egy esti sétát, így megcsodálva a kivilágított belvárost.

Reggeli után elindultunk Nagyvárad belvárosába. Először ellátogattunk a várba, majd azt körüljárva eljutottunk a belvárosba, ahol megtekintettük az úgynevezett „holdas” ortodox templomot, amely a tornyában lévő holdról kapta a nevét. A szerkezet a Hold aktuális helyzetét mutatja. Ezek után elmentünk a Fekete Sas szállóhoz, ahol megtudtuk, hogy egy olyan zsidó család építette, amely az egyetlen nemesi ranggal rendelkező zsidó család volt. A következő cél a Szent László római katolikus templom volt, amelyet belülről is megtekintettünk. A templommal szemben áll a városháza, amely szecessziós és eklektikus stílusban épült.  Megnéztük azt az épületet, ahol Ady Endre és társai megalapították a Holnap irodalmi társaságot. Folytattuk utunkat az Állami Színházhoz, majd fotózkodtunk a Holnap irodalmi társaság alapítójainak szoborcsoportjánál. Elsétáltunk a Bazilikához és a püspöki palotához. A bazilika kincstárában láttuk Szent László hermáját.

Nagyszalonta volt a következő állomás, ahol a Csonka torony épületében berendezett Arany János relikviákat tekintettük meg. Többek között azt a fotelt is láttuk, amelyben elhunyt, illetve nagyon szép festményeket is láttunk a költőről, és különféle játékokat játszhattunk. Itt elhelyeztünk egy emlékszalagot is.

Ezt követően elfoglaltuk szállásunkat a Böjte otthonban és nagy örömünkre szolgált, hogy megajándékozhattuk az itt élő gyermekeket és játszhattunk velük.

Az utolsó napon elbúcsúztunk a Böjte otthon lakóitól, majd megnéztük az Arany portát, ahol Arany János eredeti szülőháza alapján építettek egy épületet, amely bemutatja, hogyan éltek az ő korában az emberek. Sok érdekességet hallottunk, elhelyeztük az iskola koszorúját. Megcsodáltuk az eperfát és gémes kutat, amely épségben megmaradt. A program után indultunk haza. Nagyon sok érdekességet és szépet láttunk, reméljük lesz még alkalmunk visszatérni.”